Sources
1027. “BDM-VIC.”
BDM-VIC. 1865#14461.
1028. “BDM-QLD.”
BDM-QLD. 1903#3345.
1029. “BDM-VIC.”
BDM-VIC. 1867#1521.
1037. Peter Lloyd, “My dad’s details,” 8 Sep 1006, Jim Falk email archives.
1038. Suzanne Zyngier, “Rod Benjamin,” 7 July 2012, Jim Falk email archives.
1039. “BDM-VIC.”
BDM-VIC. 1885#26918.
1041. “BDM-NSW.”
BDM-NSW.
York St, Synagogue 1902#6359.
1043. Jenny Signal, “Frankel/Hawken family connection,” 9 June 2013, Jim Falk email archives.
1044. “BDM-NSW.”
BDM-NSW.
York St, Synagogue 1902#29051.
1046. “La Mesa-Foothills Democratic Club,” http://www.sddemocrats.org/la_mesa_foothills.htm, 7 February 2004.
1047. Mar Roman, “Thyssen museum says it is legal owner of alleged Nazi-looted masterpiece,” http://www.museum-security.org/03/020.html, 11 Feb 2003.
1048. “Interview with Claude and Beverley Cassirer,” 3 April 2007, Jim Falk, Their home, San Diebgo, USA.
1049. Ingrid Oppebøen, “Nekter å utlevere Holocaust-maleri"Rue st.-Honorè" av Camille Pissarro,” http://nrk.no/redskap/utskriftsvennlig/2524633.html, 7 Feb 2004.
Nekter å utlevere Holocaust-maleri"Rue st.-Honorè" av Camille Pissarro
Spanske myndigheter nekter å utlevere et maleri en amerikaner hevder å være rettmessig eier av. Maleriet, som i dag henger på Thyssen-Bornemisza Museet, er et impresjonistisk mesterstykke nazistene tok under andre verdenskrig.
Publisert 10.02.2003 17:24 - Oppdatert 10.02.2003 18:20
Av Ingrid Oppebøen
Det spanske museet, "Museo Thyssen-Bornemisza" er tydelig stolt av kunstverket "Rue St.-Honoré, Après-Midi, Effet de Pluie" fra 1897. Motivet er hentet fra en gate i Paris og bildet er malt av Camille Pisa.
Men spanjolene har tydeligvis ikke så mye å si om maleriets tidligere eiere, ifølge New York Times.
Det har derimot 81 år gamle Claude Cassier, bosatt i San Diego.
Må gå rettens vei
Som barn lekte Claude Cassier under bildet i sin bestemors leilighet i Tyskland, der det hang inntil det ble tatt av nazistene i 1939.
På tross av vedvarende krav om å få maleriet utlevert, hevder det spanske museet å være de rettmessige eierne av maleriet og ber Cassier gå rettens vei.
Vel og merke til stor kritikk fra amerikanske advokater.
Fotfølger egen kunst
- En riktig så forbløffende reaksjon fra spanske myndigheter, sier Charles Goldstein i Comission for Art Recovery i New York.
Han poengterer at spanske myndighetene allerede har en lov som tar for seg Holocaust tyveri, og undrer seg over hvorfor de er så lite samarbeidsvillig.
Selv har Spania vært aktive i å forfølge stjålet spansk kunst og er med i alt fire internasjonale avtaler som har som mål å gi stjålet tyvegods tilbake til sine rettmessige eiere.
Stor affeksjonsverdi
Full markedsverdi for "Rue St.-Honoré" er satt til 6 millioner dollar. Selv hevder familie-medlemmer at verdien kan være enda høyere.
- Ikke minst har maleriet stor affeksjonsverdi for meg, sier Claude Cassier.
Ifølge Cassier er det den største årsaken til at han krever å få maleriet utlevert.
Det var Cassiers tippoldefar, Julius Cassier, som i sin tid kjøpte bilde fra Pissaros kunstforhandler. Etter krigen fikk Claude Cassiers bestemor en kompensasjon for tapet og retten til maleriet. I dag er Claude Cassier hennes eneste arving.
------------------------------------------------------------------------
Opphavsrett NRK © 2004
1050. Literature of the Holocaust, “Claude Cassirer,” http://www.english.upenn.edu/~afilreis/Holocaust/cassirer.html, 11 Jan 2004.
1-25,
26-50,
51-75,
76-100,
101-125,
126-150,
151-175,
176-200,
201-225,
226-250,
251-275,
276-300,
301-325,
326-350,
351-375,
376-400,
401-425,
426-450,
451-475,
476-500,
501-525,
526-550,
551-575,
576-600,
601-625,
626-650,
651-675,
676-700,
701-725,
726-750,
751-775,
776-800,
801-825,
826-850,
851-875,
876-900,
901-925,
926-950,
951-975,
976-1000,
1001-1025, 1026-1050,
1051-1075,
1076-1100,
1101-1125,
1126-1150,
1151-1175,
1176-1200,
1201-1225,
1226-1250,
1251-1275,
1276-1300,
1301-1325,
1326-1350,
1351-1375,
1376-1400,
1401-1425,
1426-1450,
1451-1475,
1476-1500,
1501-1525,
1526-1550,
1551-1575,
1576-1600,
1601-1625,
1626-1650,
1651-1675,
1676-1700,
1701-1725,
1726-1750,
1751-1775,
1776-1800,
1801-1825,
1826-1850,
1851-1875,
1876-1900,
1901-1925,
1926-1937