Family Card - Person Sheet
Family Card - Person Sheet
NameFriedrich (Fritz) Leopold CASSIRER
Birth29 Mar 1871, Breslau, Silesia (now Wroclaw, Poland)582
Death26 Nov 1926, Berlin, Germany582
OccupationMusic scholar, conductor
FatherJulius CASSIRER (1841-1924)
MotherJulcher (Julie) CASSIRER (1844-1924)
Spouses
Birth19 Jan 1876782
Death1962783
ChildrenEva Charlotte (1901-1921)
Notes for Friedrich (Fritz) Leopold CASSIRER
See Also Misc Notes 2 - “A Mass of LIfe Dedicated to Fritz Cassirer”

Fritz Cassirer was a musician and trained to be a conductor. He was a conductor in Munich and then in an Opera House in London which Julius Cassirer acquired for him. He wrote what experts have said was the best book on Beethoven.

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Cassirer, Fritz784 (b Breslau, 29 March 1871; d Berlin, 26 Nov 1926). German conductor. After studying in Munich, and in Berlin with Pfitzner and Gustav Holländer, he was successively conductor at the opera houses of Lübeck, Posen, Saarbrücken and Elberfeld (1903–5). At the latter he became particularly interested in Delius, whose music had already been played there by Cassirer’s predecessor, Hans Haym. According to Thomas Beecham (Frederick Delius, London, 1959, 2/1975, 125ff), Cassirer had naturally good if slightly fastidious taste, and he attached himself to Delius with great devotion; he conducted the première of Koanga at Elberfeld in 1904, helped Delius choose the Nietzsche text for A Mass of Life and organized the première of A Village Romeo and Juliet at the new Berlin Komische Oper in 1907. He accompanied the Komische Oper company to London (where it played only Offenbach) and stayed for a time. Having refused an offer from the Manhattan Opera House, New York, he retired to Munich, devoting himself to philosophical and literary studies.

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Peter Ziegler, a professional violinist in the city of Saarbrücken in the Saarländisches Staatsorchester has done research on the history of that orchestra, which was founded in 1912.
 
He writes that before that date there was another orchestra called: Orchestra des 70. Infanterie-Regiments. It’s first conductor was Fritz Leopold Cassirer, son of Julius.
 
Fritz Leopold Cassirer (geb. 29. März 1871 in Breslau – 25. November 1926 in Berlin) Saison 1901-03

Studium in München und Berlin bei Gustav Holländer und Pfitzner, scheuer Mensch, 1896 Ltg. Der Neuen Orchestervereinigung in Berlin
Lübeck (1898-99, Chordirektor); 1899-1901 (II. Kapellmeister)
Posen
Saarbrücken (Sept. 1901 – Feb/März 1903) dirigiert die Kapelle des 70. Infanterie Regiments
Elberfeld (Sept. 1903 – April 1904, I. Kapellmeister); (Sept. 1904-April 1905, I. Kapellmeister)
1905-06 Komische Oper Berlin
1906-07 Kapellmeister an der Komischen Oper in Berlin
1912 Mitglied der Kant-Gesellschaft, Cassirer ist wohnhaft in Berlin-Westend, Ebereschenallee 7
wird am 22. Mai 1915 eingezogen und bleibt bis 17. Juli 1916 im Heere. Hat ein volles Jahr in Russland Dienst getan, befördert zum Vizewachtmeister
1917-18 Kapellmeister am Münchner Schauspielhaus, wohnhaft dort in der Georgenstrasse 36
seit 1907 an der Komischen Oper Berlin. Setzt sich für die Musik Delius' ein.
« Ein tüchtiger Kapellmeister war ihm (Herr Bömly) Herr Cassirer, der sich als ein feinsinniger Musiker bethätigte, und dessen unermüdlichen Fleiss wir im Laufe der Saison wiederholt anerkennen konnten. Zum Schluss der Saison sei ihm nochmals Dank gezollt. Wir würden uns freuen, wenn Herr Bömly diesen Leiter der Oper und Operette uns auch für die nächste Saison wieder mitbrächte. » (Fr. 3. April 1903 Saarbrücker Zeitung)
( So. 29. Sept. 1901 « Der Obersteiger » Karl Zeller)
(Mi. 2. Okt. 1901 « Der Waffenschmied » Lortzing)
(Do. 10. Okt. 1901 « Martha » Flotow)
(Fr. 18. Okt. 1901 « Der Bettelstudent » Millöcker)
(So. 27. Okt. 1901 « Zar und Zimmermann » Lortzing)
(Fr. 1. Nov. 1901 « Preciosa » Carl M. v. Weber)
(Do. 7. Nov. 1901 « Die Fledermaus » J. Strauss)
(Di. 26. Nov. 1901 « Die lustigen Weiber von Windsor » Nicolai)
(Fr. 29. Nov. 1901 « Der Vogelhändler » Zeller)
(Di. 3. Dez. 1901 « Fra Diavolo » Auber)
(Fr. 6. Dez. 1901 « Die Geisha » Sidney Jones Insz.: Herr Hans Edmund) Hans Edmund ist Leiter des Küchlin Theater in Basel. Danach
1915-25 Direktor des Luzerner Stadttheaters und ebendort Oberspielleiter
wohnhaft in Luzern in der Hirschmattstrasse 37. Geboren als Edmund Jaroszynski.
Geb. 19. Okt. 1872 in Berlin und 1937 in Zürich verstorben. Edmund zog mit Familie
am 4. Okt. 1915 von Basel nach Luzern. Seine Frau: Margaretha Jareszynski-Weidt
ist am 5. Sept. 1881 geboren. Kinder: Alfred (*21. Mai 1904) und Margaretha (*24. Nov. 1909)
verlässt Luzern am 24. Nov. 1925 und geht nach Basel(?)
(Fr. 20. Dez. 1901 « Der Freischütz » Carl M. v. Weber)
(So. 5. Januar 1902 « Der Zigeunerbaron » Johann Strauss )
(So. 12. Jan. 1902 « Undine » Lortzing)
(Mi. 22. Jan. 1902 « Der Trompeter von Säckingen » Ernst Nessler)
(Do. 30. Jan. 1902 « Don César » Rudolf Dellinger)
(Do. 6. Feb. 1902 « Das Nachtlager von Granada » Konradin Kreutzer)
(Fr. 14. Feb. 1902 « « Marie die Tochter des Regiments » Donizetti)
(So. 16. Feb. 1902 « Die schöne Galathée » Suppé)
(Di. 25. Feb. 1902 « Don Giovanni » Mozart)
(So. 2. März 1902 « Die Puppe » Edmond Audran)
(Di. 11. März 1902 « Der Postillon von Lonjumeau » Adam + « Flotter Bursche » Suppé)
(Fr. 14. März 1902 « Der Rattenfänger von Hameln » Nessler)
(So. 16. März 1902 « Zar und Zimmermann » Lortzing)
(Do. 25. Sept. 1902 « Allessandro Stradella » Flotow Insz.: Antal Wogritsch)
(Di. 30. Sept. 1902 « Die Fledermaus » Johann Strauss Insz.: Bernhard Rogler)
(Fr. 3. Okt. 1902 « Der Troubadour » Verdi Insz.: Antal Wogritsch)
(Do. 9. Okt. 1902 « Gasparone » Millöcker)
(Do. 16. Okt. 1902 « Der Barbier von Sevilla » Rossini zum 1. Mal)
(Do. 23. Okt. 1902 « Der Waffenschmied » Lortzing Insz.: Wogritsch)
(Di. 28. Okt. 1902 « Das Modell » Suppé)
(Do. 30. Okt. 1902 « Martha » Flotow)
(Do. 13. Nov. 1902 « Zar und Zimmermann » Lortzing)
(So. 16. Nov. 1902 « Margartethe » Gounod)
(Do. 27. Nov. 1902 « Der Freischütz » Weber)
(Do. 4. Dez. 1902 « Der Wildschütz » Lortzing zum 1. Mal )
(Di. 9. Dez. 1902 « Hänsel und Gretel » Humperdinck zum 1. Mal )
(Do. 18. Dez. 1902 « Das süsse Mädel » Heinrich Reinhardt)
(Fr. 2. Januar 1903 « Der Trompeter von Säckingen » Viktor E. Nessler)
(Do. 15. Januar 1903 « Fidelio » Beethoven) mit Marie Wellig-Bertram aus Metz als Leonore
(Di. 3. Feb. 1903 « Carmen » Bizet – mit Théa Dorré)
(Do. 5. Feb. 1903 « Cavalleria rusticana » Mascagni mit Théa Dorré)
(So. 15. Feb. 1903 « Cavalleria Rusticana » Mascagni + « Die Verlobung bei der Laterne » J. Offenbach)
(Di. 17. Feb. 1903 « Der Vogelhändler » Carl Zeller)
(Fr. 20. Feb 1903 « Die Zauberflöte » Mozart)
(Di. 3. März 1903 « Der Obersteiger » Carl Zeller)
(Di. 10. März 1903 « Lohengrin » Wagner – Orchester auf 32(!) Mann verstärkt)
(Di. 17. März 1903 « Die schöne Helena » J. Offenbach zum 1. Mal )
(Di. 24. März 1903 « Die Jüdin » Halevy)
(Di. 31. März 1903 « Der Bettelstudent » Millöcker -letzte Operettenvorstellung!)
 
As Peter Ziegler notes, Fritz conducted quite a vast repertoire. Several pieces he introduced for the first time to Saarbrücken. (from the 1. Mal).

He filled out this conductor job from September 1901 until April 1903, when he left Saarbrücken. From what Ziegler has read in the Saarbrücken  newspaper of that time, Cassirer was held in high esteem and people regretted that he left the city of Saarbrücken so soon.785
 
Misc Note 2 notes for Friedrich (Fritz) Leopold CASSIRER
Fritz Cassirer786

http://users3.ev1.net/~wbthomp/massrevw.html

(Here are Eric Fenby's liner notes for the 1972 Angel/EMI recording
conducted by Sir Charles Groves.)

A MASS OF LIFE
dedicated to Fritz Cassirer
Text from "ALSO SPRACH ZARATHUSTRA" by FRIEDRICH NIETZSCHE
Music by FREDERICK DELIUS
for
Soprano, Contralto, Tenor and Baritone Soloists, Double Chorus and Orchestra: 3 flutes with piccolo, 3 oboes, English horn, bass oboe; 3 clarinets, bass clarinet; 3 bassoons, double bassoon; 6 horns; 4 trumpets; 3 tenor trombones; bass tuba; 2 harps; percussion and strings.

"It would even be possible to consider all 'Zarathustra' as a musical composition", wrote Friedrich Nietzsche, pondering the great riddle-like prose-poem he had finished in 1885. Be that as it may: clearly no sound-board was more attuned to deepen the ring of Nietzsche's metaphors than the musical imagination of Frederick Delius. The suggestive power of its first response to poetic fragments from Zarathustra - The Midnight-Song given at the Delius concert in London in 1899 and later to become the spiritual axis of A Mass of Life - is so compelling that progression to the work in its present dimensions can now be seen to have been inevitable. Zarathustra is Nietzsche's conception of man at his highest as an individual. His sayings, biblical in style (and which in this recording are sung in German) affirm his doctrine of the man of the future; man as Superman; proud, energetic, strong, dominant, exceptional in his truthfulness, disdaining as weakness the old values of Christianity. Delius, though a man after Nietzsche's heart, had no place for preaching in his music. Through Fritz Cassirer's careful selection of passages suited peculiarly to Delius's musical temperament, a balanced sequence of eleven soliloquies was ultimately devised. Nevertheless, A Mass of Life - and I can imagine Delius's dry remarks on framing the title - is a choral celebration of the Will to say Yea! to life in the joy of the "Eternal Recurrence of all things" - Nietzsche's perennial theme - rather than in desistance from life, a slaying of self to gain the promise of "life-eternal". This is the music of Delius's full manhood - the music of a virile, healthy, fastidious man, a restless adventurer and climber of mountains: not yet the perpetual harper on transcience. The Mass is divided into Two Parts; the singers share the words of Zarathustra, personified in the baritone soloist, now declaiming, now meditating, now mingling dynamically as human instruments in the orchestral texture. The first complete performance was directed by Sir Thomas Beecham in London in June 1909.




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Last Modified 13 Oct 2015Created 21 Mar 2024 by Jim Falk